Saturday, July 26, 2008

CAHAYA HIDAYAH :- MY NAME IS....

"My name is.. Muhammad Leo Toyad…saya rasa ada kedamaian dalam Islam…" Itulah jawapan spontan bekas Menteri Pelancongan ketika ditanya bagaimana beliau tertarik memeluk agama Islam.

Alhamdulillah.. Beliau akhirnya memeluk agama Islam. Walaupun ini cerita lama, namun kita percaya tidak ramai yang tahu lebih lanjut mengenainya. Perihal Datuk Seri Dr Muhammad Leo Toyad Abdullah memeluk Islam bukannya perkara yang hendak diperbesarkan. Namun apa yang menarik, hasratnya yang ingin bersama Islam sejak berada dalam kabinet lagi, tidak pernah diberitahu pada sesiapa pun.



Beliau hanya memendam rasa dan keinginannya. Ianya cukup lama sehinggalah pada tarikh 17 Jun 2006, Dr. Muhammad Leo mengambil keputusan untuk memeluk agama Islam. Dr. Leo, yang mana sebelum ini beragama Roman Khatolik, mempunyai seorang isteri dan empat orang anak yang sudah menjangkau umur lebih 18 tahun. Namun begitu....."Mereka tidak bersama saya…" jawabnya merujuk kepada isteri dan anak-anaknya yang tidak memeluk agama Islam sepertinya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen P:212 Mukah mengakui tertarik dengan Islam kerana ramai dikalangan ahli keluarganya telah memeluk Islam. Dr. Leo dilahirkan di Mukah, Sarawak pada 11 April 1950, mendapat pendidikan awal di SRB St. Patrick Mukah pada tahun 1957 kemudian meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah di SMB St. Patrick Mukah pada tahun 1963, SMK Three Rivers Mukah pada 1968 dan SMK Tanjong Lobang Miri pada 1969. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya (UM) dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Surgeri pada tahun 1976.

Pada tahun 1977 Dr. Leo telah memulakan tugas sebagai Pegawai Perubatan dan Kesihatan di Jabatan Kesihatan Sarawak dan sekali lagi kembali ke UM kemudiannya berjaya menerima Ijazah Sarjana Kesihatan Awam pada tahun 1981.Bergiat aktif dalam politik setelah menyertai Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Cawangan Kampung Tellian Tengah / Ulu, Mukah pada tahun1980. Kini sebagai Ketua PBB Cawangan Kampung Tellian Tengah / Ulu, Mukah, Ketua Bahagian Limbang dan Naib Presiden PBB Pusat.Beliau pernah menjadi Timbalan Menteri Luar Negeri semasa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Menterinya.

Alhamdulillah...ALLAHUAKBAR

0 pendapat: