Tuesday, October 20, 2009

ANALISIS PRK BAGAN PINANG :-


Dari kacamata seorang 'pemuda'

Salam Perjuangan.. Kata orang, ada rahmatnya dalam kekalahan :)

Sebelum meneruskan ulasan, adalah lebih baik kita pakat-pakat muhasabah diri. Kalah di Bagan Pinang bukan bermakna Pakatan Rakyat kalah dalam semua aspek. Kita cuma kalah satu DUN yang sebelumnya milik mereka. Sebenarnya, kita telah menang :- menang sejak hari penamaan calon, atau lebih tepat sejak UMNO menamakan Isa Samad sebagai calon. Itulah kemenangan Pakatan Rakyat, kerana mereka sanggup menggadaikan maruah demi meragut kemenangan tanpa memikir palitan rasuah yang melingkari calon.

Berikut adalah analisis peribadi penulis tentang faktor kemenangan BN:-

UNDI TENTERA
Bayangkan, daripada 4,000 undi tentera, PAS hanya menerima 600 undi sahaja dan selebihnya milik BN. Kenapa? Golongan tentera terhutang budi pada Najib?

UGUTAN KEPADA KAUM INDIA
Pengalaman di Manik Urai sangat berguna buat mereka. Ia pasti lebih terkesan di atas kesempitan hidup kaum india di estet-estet terutamanya kehadiran perayaan Deepavali hujung minggu ini. Ini adalah satu faktor penting dalam persoalan “Mengapa kerajaan suka melihat rakyat bergelumang dalam kesempitan hidup?”. Jawapanya ialah, apabila tiba saat yang diperlu seperti PRK / PRU, maka di sinilah peluang untuk membeli undi dari mereka-mereka yang terdesak.

CALON POPULAR
Memang Isa Samad adalah kaki rasuah. Tapi itu perkara ke-dua. Perkara pokok ialah Isa Samad adalah rakan mereka. Isa Samad seorang yang amat disenangi dan sentiasa berdamping di kalangan pengundi di Bagan Pinang. Walau Isa Samad hampir menghancurkan Negeri Sembilan sekalipun, walau Isa Samad bergelumang dalam politik wang, namun faktor ‘orang kita’ telah membutakan mata.

‘BY HOOK OR BY CROOK’
Barisan Nasional begitu terdesak untuk mengecap kemenangan. Segala taktik, strategi dan propaganda samada secara bersih mahupun kotor akan digunakan. Tidak dapat dibayangkan betapa hancurnya BN dan UMNO sekiranya kalah dalam PRK Bagan Pinang disusuli kecelaruan yang berlaku dalam beberapa parti komponen utama BN. Atas sebab ini jugalah, UMNO sanggup mencalonkan Isa Samad walaupun ia akan menjejaskan integriti UMNO dan BN dalam perspektif nasional.

Wallahua’lam e_where2006@yahoo.com



0 pendapat: